Fiat 126p Modele |
|
Fiat 126p - modele, silnikiPolski Fiat 126p jest odmianą Fiata 126 (który powstał jako efekt ewolucji Fiata 500 Nuova produkowanego od 1957r. w Turynie), produkowaną na licencji Fiata w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku Białej i Tychach. Proceder trwa od 1973 r. Model Fiata 126 jest urzeczywistnieniem wszystkich doświadczeń firmy z produkcją i eksploatacją poprzednich modeli. Wprowadzono więc w nim pewne ulepszenia, które w efekcie pozwoliły na zwiększenie mocy silnika (z 18 do 23KM). Wzrósł również maksymalny moment obrotowy. W 126 zastosowana została synchronizacją włączania II, III i IV biegu. Zainstalowano tez dwuobwodowy układ hamulcowy oraz tzw. bezpieczną (dzieloną) kolumnę kierownicy, tarcze kół bez kołpaków oraz zmieniono położenie zbiornika na paliwo. Polepszona została również widoczność, dzięki powiększeniu powierzchni oszklonych. Konstrukcja techniczna jak na lata siedemdziesiąte nie była więc w żadnym wypadku zacofana. Z czasem pojawiały się również dalsze ulepszenia i zmiany konstrukcyjne. Zarówno oryginalna wersja (Fiat 126) jak i polska wersja (126p) zostały zmodernizowane po raz pierwszy w 1977 roku i dotyczyły wyposażenia oraz silnika. Polacy mieli więc w 1977 roku do wyboru następujące modele Fiata 126p: - 126p-650 - wersja ta miała silnik o zwiększonej pojemności, która wynosiła 652cc. Pojawiła się w niej również nowa i estetyczna, a przede wszystkim funkcjonalna plastikowa nakładka tablicy rozdzielczej z wnęk na radioodbiornik. Zmienione zostało również na lepsze poszycie boczne, które umożliwiało od tego momentu mocowanie bezwładnościowych pasów bezpieczeństwa. - 126p - 650S - wersja wyprodukowana na podstawie standardowego modelu (opisanego wyżej). Choć wydaje się to nieprawdopodobne, miała jeszcze bogatsze wyposażenie, które zwiększało wygodę i bezpieczeństwo podróżujących pasażerów. Przednie siedzenia miały od tego momentu możliwość regulacji pochylenia oparcia. W aucie znajdował się również wyłącznik zapłonu oraz blokada kierownicy. Pojawił się również regulator pracy wycieraczek, pomyślano nawet o ogrzewaniu tylnej szyby. - 126p - 650L - model ten posiadał wzmocniony układ hamulcowy, tarcze kół miały nową konstrukcję. W aucie pojawiły się też takie bajery, jak sygnalizacja niskiego poziomu płynu hamulcowego w plastikowym zbiorniku lub sygnalizacja zaciągniętego ręcznego. - 126p - 650K - model, który powstał na bazie poprzedniego opisanego modelu. 650K miał wzmocnione zderzaki wyposażone w nakładki ze sztucznego tworzywa oraz listwy ochronne na bokach nadwozia. Przednie siedzenia uległy również zmianie i pojawiły się fotele bardziej ergonomiczne. Kierownica z pianką poliuretanową ma pochłaniać uderzenia w czasie zderzenia, jako że w maluchu nie ma poduszki powietrznej… W 650K znalazło się również miejsce i na inne dodatki, takie jak bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa oraz półka z miejscem na głośnik pod tablicą rozdzielczą. - 126p Bis - model malucha, który został najbardziej zmieniony. Sam 126 Bis (restyling) został zaprezentowany na salonie samochodowym we Frankfurcie w 1987 roku. Znaczna część zmian konstrukcyjnych jest autorstwa Polaków. Auto generalnie ma te same wymiary co poprzednich. Zainstalowano jednak trzecie drzwi, mające ułatwiać zdecydowanie dotarcie do bagażnika znajdującego się za tylnym siedzeniem (został od wygospodarowany dzięki poziomemu układowi cylindrów). Poprawiła się również widoczność z tyłu dzięki zwiększonej powierzchni tylnej szyby. Pojemność przedniego bagażnika Fiata 126 Bis wynosi 55 litrów, natomiast tylnego - 110 litrów (po złożeniu oparcia kanapy pojemność wzrasta 4,5 krotnie. 126 Bis dysponuje również nowym silnikiem o objętości 704cc. 126p Bis produkowany był do 1991 r. przez zakłady FSM w Tychach. Potem rozpoczęła się produkcja Cinquecento, a produkcji Bis'a zaprzestano. Na podstawie: www.wikipedia.pl |